Historia powstania
Pomysł powołania do życia ponadnarodowego projektu w sektorze turystyki kulturowej, mającego za cel wywoływanie ożywienia gospodarczego i społecznego, a także zwiększenie potencjału kulturalnego i turystycznego, pojawił się w 2006 roku we Wschodnioniemieckim Związku Kas Oszczędnościowych (Ostdeutscher Sparkassneverband)1 przy okazji publikacji specjalnego wydania Barometru Turystycznego Kas Oszczędnościowych (S-Tourismusbarometer), poświęconego polsko-niemieckiej turystyce2. Wydawana co roku publikacja pokazuje zmiany strukturalne, sukcesy i porażki turystyki we wschodnich Niemczech. Jako system wczesnego ostrzegania wskazuje na trendy i przyszłe wyzwania. W 2006 roku z Barometru Turystycznego wynikało, że zarówno w turystyce ponadgranicznej, jak i regionalnej największy potencjał leży w ścisłej współpracy.
Do 2010 roku dokonano wyboru instytucji partnerskich oraz podjęto przygotowania do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach programu INTERREG IV A, do czego ostatecznie nie doszło w wyniku braku partnerów dysponujących środkami własnymi oraz ze względu na zbyt słabe wówczas struktury organizacyjne. Latem 2010 roku podjęto strategiczną decyzję – najpierw stworzenie niezbędnych struktur, dopiero potem wnioskowanie o środki. Wschodnioniemiecki Związek Kas Oszczędnościowych i kasy oszczędnościowe (Sparkassen) na terenie gmin Barnim, Märkisch-Oderland, Oder-Spree i Uckermark w Brandenburgii zagwarantowały dofinansowanie od jednego do trzech lat. Miało to umożliwić stworzenie sieci. Proces ten miał być corocznie kontrolowany przez zarząd, a pozytywna opinia miała legitymować dalsze finansowanie.
Od 2011 roku działalność sieci koordynowana jest przez niezależny zespół3. Do jego zadań należą:
-
zbieranie i udostępnianie informacji
-
promocja i Public Relations
-
organizacja zebrań członków sieci i dokumentacja podejmowanych decyzji
-
nawiązywanie kontaktów z innymi podmiotami
-
stały kontakt z partnerami i pomoc w komunikacji wewnątrz sieci
-
rozdzielanie zadań i koordynacja zasobów
-
wypracowywanie i wprowadzanie w życie reguł dotyczących współpracy
-
ocena i sprawdzanie zaplanowanych działań
-
opracowanie strategii umożliwiającej osiągnięcie postawionych celów.